Aamulla juodessani isoa kupillista vakioksi muodostunutta aamuteetäni, palasi mieleen intialaiset aamuteehetket anoppilassa... Palasi varmaan mielee siksi, että ulkona on taas tullut lisää lunta, emmekä ole olleet sitä paossa tänätalvena Intiassa ollenkaan...

Mieheni äiti on intialainen perusäiti, sellainen joka on aina kotona ja palvelee kaikkia kodissaan olevia tärkeimpänä tehtävänään tässä maailmassa. Palvelu pitää sisällään melkein kaiken, kaikki ruokailut, pyykit, muut kotityöt jne jne.

Aina aamuisin herää siihen, kun ympäristö alkaa heräillä ja metelintaso on sen mukainen... Itse aamu-unisena en todellakaan saa itseäni sängystä ylös kovin rivakkaan tahtiin ja kun pääsen makkarista pois, on jo aamiainen valmiina odottamassa. Sitä mukaa kun syö, tulee lautasella aina lisää ruokaa siihen asti kunnes on vakuutellut jo moneen kertaan että enää murustakaan ei mahdu rinnan alle. Ja kaikki ruoka mitä aamiaisen aikana tulee lisää, tulee kuumana suoraan pannusta, intialaiset äidit/vaimot syövät vasta kun kaikki muut perheessä on ruokittu.

Mutta teestähän mä olin ajatellut kirjoittaa... Intiassa ei harrasteta suuria mukeja, niinkuin meillä Suomessa. Kupit on pieniä tai sitten teräksisiä mukeja, jotka nekin on pienempiä kun kotoisat kunnon koon mukit. Miten intialaiset naiset aina keittää tasan tarkkaan sen määrän teetä mitä kupillinen per juoja vaatii? Ja harvemmin kukaan pyytää toista... Minä olen kunnostautunut kyllä sillä saralla ;oD Viime reissulla jossain vaiheessa kyllästyin pyytämään toista kupillista. Mieheni äiti kun aina kipaisi takaisin keittiöön keittämään vartavasten minulle sitä kakkoskupillista. Minua nolostutti kun vanhempi nainen passaa nuorempaa... tapa tai ei, en voinut aamu toisensa perään olla aina se, jota varten mentiin taas keittiöön tekemään lisää teetä, varsinkin kun se olin AINA vain ja yksin MINÄ... Otin asian Ranjin kanssa puheeksi ja siitä lähtien muut joivat aamuisin minikupillisensa ja minä sain aina kokonaisen termoskannullisen =D

Tässä pari esimerkkiä teekuppien koosta. Yllä mulla savesta tehty kuppi (jota ei muuten oltu pintakäsitelty sitteen millään tavalla...) ja alla Ranjilla vielä pienempi teemuki...