31.01.08 torstai

Yllätyt yllätys...

Tänään PITI mennä Goalle... vai pitikö? Hyvä kysymys!

Jostain syystä oltiin kaikki uskossa, että tänään olisi lento Goaan. Vaan eipä ollut, se on huomenna. Oltiin varauduttu lähtemään kentälle ajoissa aamulla, aamiaisella tuli uskonpuute. Näin selvästi lipun silmieni edessä ja siinä päivämäärän 01.02.2008. Asia varmistettiin lipusta ja siinä vaiheessa itsekkin muistin kuinka kotona vielä oli puhuttu että ollaan kaksi KOKONAISTA päivää Jaipurissa (ei siis kahta yötä). Pettymys oli pienoinen kun tajusin että vielä pitää hetki odottaa lämpimämpää seutua, mutta ei auta murehtia -sattunut mikä sattunut ja ei se maailmaa kaataisi! Mikä se yleensäkkään ois reissu, jossa kaikki menee ilman hässäkkää, väärinymmärryksiä tai muita käänteitä!?

Never say never! Aamulla kun "liian aikaisen" heräämisen vuoksi oli luppoaikaa mutta kaikki paikat vielä kiinni, otimme Ranjin kanssa polkupyörärikshan ja ajoimme muuten vaan Pink Cityyn ottamaan kuvia ja tappamaan aikaa. Päivän lämmössä tämäkään kyyti ei tuntunut niin pahalta kuin kylmässä ja pimeässä yössä.

1303324.jpg    Rens ja portti Pink Cityyn

1303328.jpg    Aamu sarastaa myös polkupyörärikshalaisille

1303342.jpg   Poika polkee ja me istutaan ritsillä. Pink Cityn portti vaaleanpunaisen kaupungin puolelta.

1303339.jpg   Katukuvaa Jaipurista (myös kahdessa seuraavassa kuvassa)

Puoli kympin aikaan sitten koko jengi taxilla (samalla kuin koko matka tähänkin asti) Jantar Mantarille. Aurinkokellot ja kaikenmaailman muut ajanmittauslaitteet oli mulle vähän hepreaa, en jaksanut oikein perehtyä niiden toimintaan aurinkorantojen siirtymisen vuoksi (hullu auringonpalvoja oli odottanut rantoja jo niin paaaaaljon). Toisaalta hyvä puoli meidän sekaannuksessa oli, että nähtiin vielä tämänkin päivän kohteemme (ei siis mitään niin pahaa ettei jotain hyvääkin).

1303345.jpg   Yksi niin monista ajanmittauslaitteista Jantar Mantarissa

Jantar Mantarilta mentiin City Museumiin katsomaan miten Maharadhat ovat eläneet aikanaan. -huoh, oli pakko nousta kesken tämän kirjoituksen hetkeksi hotellihuoneemme lattialle hytkymään, telkusta tuli Om Shanti Om-biisi...ja nyt juur tulee Hare Ram Hare Ram Hare Krishna Hare Ram, kertsi jää kerrasta mieleen-   Takaisin Maharadjojen elämään, kyllä on hienoa heillä ollut, ainakin ulkoisesti. Ei voinut kuin ihmetellä mimmosiin kaikkiin jopa joutavuuksiin on rahaa mällätty.

1303359.jpg   Kyl maar Maharadhoilla täytyy hopeinen kannu olla... Kannuun oisin mahtunut sisälle minä sekä puol sukua ;o) Tota varten oli sulatettu aivan mahdoton määrä hopeakolikoita (harmikseni en enää muista kuinka paljon).

1303352.jpg  Nykyajan Maharadhat ;op

1303363.jpg Balvinder ja Rens. Nää pikkutönöt tarjoaa Intian parasta teetä...

Sitten käytiin vaikka missä. Jotain luetellakseni mm. Birla Temple. Niin hienoa temppeliä en ole Intiassa ennen nähnytkään, erilainen kuin useimmat. Sisälläkin käväistiin ja kengät piti (tottakai) jättää narikkaan. Siellä sisällä ei saanut kuvata. Kivan rauhallinen päivä ollaan vietetty. Kello on nyt ip5 ja ainakin hetkeksi tultiin huoneisiin nostamaan jalat lepoasentoon. Kyllä tästä varmaan vielä jonnekkin hilpaistaan, aika on vielä nuori.

1303377.jpg  Birla temppeli takana

1303379.jpg  Shivapatsas Birlan edessä

1303365.jpg  Lasten leikkipaikka erään kuninkaallisen hautausmaan kupeessa

Ai niin, onnistuimme saamaan hoitellista huoneet vielä täksi lisäyöksi ja taksikuskimmekaan ei ollut liian kiireinen palaamaan Delhiin eli hänkin jäi extrapäiväksi kanssamme samoamaan. Balvinder (eli kuskimme) oli aamulla aika huvittunut kun kerroimme että emme lennäkkään vielä tänään... Intialaisilla on "hyvä" suhtautuminen aikaan, joka suurimmaksi osaksi osaa ärsyttää kellonorjina toimivia eurooppalaisia. Mihkään ei ole kiire, ei vaikka aika olisi sovittu. Tällä kertaa tämä asenne palveli meitä kun saimme pitää tutun kuskimme. Suosittelen muuten tätä kuskia kaikille, jotka suunnittelevat jonkinlaista kierrosta Delhistä eteenpäin. Mikäli mielenkiintosi heräsi, voit aina kysyä minulta miehen yhteystietoja! Ei ole niin halpa kuin valtion turistitoimiston kuskit, mutta palvelu pelaa taatusti paremmin.

1303380.jpg  Loppupotretti meidän lahopääsakista kera hienon kuskimme Balvinderin. Oli aika erota ja lähteä eri suuntiin... ainakin tällä erää.

1303371.jpg   Jaipur on hopean ja kivien mekka!

1303373.jpg   Tässä hupsu hopeadiileri Vasu, joka puhui PALJON...

Huomenna sitten ihan oikeesti Goassa!