Miksi lentokoneilla on aikataulut, kun ne äärimmäisen harvoin kumminkin pitäväe paikkansa? En varmaankaan ole ainoa, joka tätä miettii.

Laitampa tänne muutaman esimerkin kahden viime vuoden ajalta, jolloin olemme saaneet tuta oikein kunnolla koneiden myöhästelyjen haittoja. Toissa talvena matkasimme äitini ja hänen miehensä kanssa Intiaan ja Air Indian kone saapui Mumbaihin tunteja myöhässä eli menetimme mahdollisuuden jatkoennollemme. Yhtiö kuitenkin järjesti meidät Mumbaissa hotelliin yöksi odottamaan aamulentoa. Se oli tavallaan hyväkin juttu, pääsimme todella upeaan hotelliin, sellaiseen emme varmaan itse olisi eksyneet sillä se oli kalliimpaa tasoa mitä itse valitsemme. Niin hienoa vessaa en ole Intiassa ikuna nähnyt, mikä meidän huoneessamme oli! Sillä reissulla (muistaakseni) takaisin paluu sujui ongelmitta.

Viime kesänä mieheni vanhemmat tulivat Intiasta meille viettämään kesää. Vanhukset matkasivat ensimmäistä kertaa lentokoneessa ja kaiken olisi suonut menevän nappiin koska heitä varmaan muutenkin jännitti moinen kokemus. No eipä mennyt. Air India oli taas myöhässä ja he joutuivat Frankfurtissa odottelemaan seuraavaa Luft Hansan konetta Helsinkiin. Onneksi siinä oli paikkoja vapaana. Ja me vietettiin Helsingissä Espalla aikaa kun ei kotiin viitsinyt lähteä ajamaan enää. Onneksi oli mukava ilma ja paljon musiikkitarjontaa Helsingin keskustassa, siis sellaisia ilmaishommia, aika kului meillä ihan kivasti. Siitä en ole niinkään varma kuluiko appivanhempien aika Saksassa lentokentällä yhtä kivasti...

Viime maaliskuussa palasimme Intiasta ja taas kerran Air India myöhästyi. Olimme Frankfurtissa neljä tuntia myöhässä ja Helsingin lento lähti 10 minuutin päästä siitä kun oltiin laskeuduttu. Oli turha edes yrittää koneeseen, sillä Frankfurtin kennttä on tosi iso ja mahdollisuuksia ei suoraan sanottuna ollut.

Sitten tämä viimeisin kun Finnair lähti kohti Delhiä yli kuusi tuntia myöhässä. En siitä nyt kirjoita enempää sillä selitykset löytyy "Otteita matkapäiväkirjasta"-osiosta. Takaisin pääsimme aikataulussa kuitenkin.

Viime perjantaina Mumbain lentokentällä kuulin kun pari miestä juttelivat näistä koneiden aikatauluista. Kyseessä oli intialainen mies, joka matkasi Helsingin kautta Lontooseen (halvempi kuulemma kuin suora Lontoon lento) ja toinen mies oli Sri Lankasta ja matkalla Nairobiin Afrikkaan. Mies oli kentällä jo odottanut lähes vuorokauden AIR INDIAN lennon lähtöä. Apua, järjetön aika odotella kentällä, miksei häntä oltu laitettu edes hotelliin odottelemaan!? Anyways, Lontooseen matkalla ollut setä kommentoi, että on kuin lottovoitto jos Air India liikkuu ajallaan... Näin ollet minä olen saanut muutaman lottovoiton Air Indian toimesta ;o) on ne joskus aina olleet suht ajallaankin.

Mutta se on niin ikävää, jos menettää jatkolentonsa näiden myöhästelyjen vuoksi. Aina tulee lisää järkättävää, vaivaa ja hammasten kiristelyä. Haitta olisi huomattavasti pienempi ellei olisi jatkolentoa vaikka ei silti mukavaa. Olen tullut siihen tulokseen, että aikataulut on laatinut joku fiksu ammattilainen, jolla ei ole parempaa käsitystä realistisesta tilanteesta. Te joille ei ole koskaan käynyt tämmöistä matkatessanne lentokoneillä, olette todellakin syntyneet hyvien tähtien alla!

Myöhästelyt ei ole ainoa ikävä puoli matkatessa lentokoneella, paikkojen antaminen on toinen närää aiheuttava juttu. Kaikki haluaa tietty ikkunapaikan jne... Mulle sillä ikkunalla ei ole niin väliä, mutta olisi mukavaa matkustaa seuralaisensa vieressä ainakin. Sillä lennolla jolla jouduimme Saksassa odottelemaan seuraavaa lentoa Suomeen, meidät laitettiin istumaan aivan eripuolille konetta. Olimme kentällä kolme tuntia ennen koneen lähtöä, mutta niin vaan tekivät eivätkä suostuneet laittamaan vierekkäisiä paikkoja jostain syystä. Ei selityksiä, ei mitään, niin se vain oli ja kun pyydettiin laittamaan uudelleen meidät vierekkäin niin virkailija totesi että ei onnisua, seuraava asiakas olkaa hyvä. Koneessa saimme itse vaihdettua paikan niin että vieressäni istunut mies vaihtoi paikkaa Ranjin kanssa. Ranjin vieressä istuneet eivät suostuneet edes ajattelemaan asiaa kun toisella oli ikkunapaikka josta ei halunnut luopua ja toinen sanoi että hänellä on verenpainetta... syy sekin, en vaan tajau miten se haittaa jos istuu 5 riviä toiseen suuntaan, joskin ei enää koneen oikealla puolella vaan vasemmalla.

Enoni laitettiin samaisella matkalla jumbon yläkertaan ja vaimoke alakertaan. Vaimon vieressä istunut mies oli vaihtanut mielellään paikkaa kun pääsi ykkösluokkaan, pois rahvaan joukosta ;o)